e

Eğlenmiş

Şaşırmış

Kızgın

Üzgün

Japonya‘nın Havacılık ve Uzay Araştırma Ajansı (JAXA), 2019’da Hayabusa2 uzay aracını kullanarak Dünya‘ya yakın asteroit Ryugu‘dan başarıyla örnekler topladı. Gemi, örnekleri kapalı kaplarda sakladı ve aynı yılın Kasım ayında Dünya‘ya dönüş yolculuğuna başladı. Aralık 2020’de gemi geçerken, atmosferimize giren ve Avustralya‘da başarıyla geri kazanılan örnek kapsülleri serbest bıraktı. Bu hafta, bilim adamlarının geçtiğimiz yıl boyunca örnekleri inceleyerek neler keşfettiğini nihayet görmeye başlıyoruz.

Asteroit Ryugu’nun Görünümü

Science Alert‘in vurguladığı gibi, konuyla ilgili yakın zamanda yayınlanan iki makale, Ryugu‘nun karanlık ve gözenekli olduğunu ve bilim adamlarının şimdiye kadar ele geçirebildikleri en eski güneş sistemi malzemesinin içerdiğini gösteriyor.

Asteroit Ryugu'dan Alınan Örneklerin ilk Analizi

Birinci kağıt C-tipi asteroid, 0.02 albedoya (yansıttığı güneş radyasyonun bir ölçüsü) sahiptir. Karşılaştırma yaparsak, çoğu C tipi asteroit 0,03 ila 0,09 aralığındadır fakat asfalt 0,04 olarak derecelendirilmiştir. Bu durum 0.02 albedo derecesinin, asteroidin kendisine çarpan tüm güneş radyasyonunun sadece yüzde ikisini yansıttığı anlamına gelir.

Gazete ayrıca, Ryugu‘nun da yüzde 46’lık bir gözenekliliğe sahip olduğu sonucuna varıyor.

İkinci makaleye sahip bilim adamları, geri kazanılan malzemenin bileşimine ilişkin yeni bulgularını sundular ve muhtemelen fillosilikatların hakim olduğu aşırı karanlık bir matris buldular. Matrikste karbonatlar, demir ve uçucu bileşikler de dahil olmak üzere diğer mineraller de tespit edildi.

Daha fazla analiz, şüphesiz Ryugu‘nun gizemlerine daha fazla ışık tutacak ve belki de gökbilimcilerin güneş sistemimizin ilk zamanlarını daha iyi anlamalarına yardımcı olacaktır.

Bu arada NASA da şuan kendi numune iade misyonunun ortasında ve Ekim 2020’de NASA’nın OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer) uzay aracı, Bennu asteroitini başarıyla örneklemiştir. Geminin, numuneyi 2023‘ün sonlarında analiz için Dünya‘ya iade etmesi bekleniyor.

Asteroit Ryugu (VİDEO)